Personeels- of HR-administratie zelf doen of uitbesteden?

Jij bent een (niet al te grote) werkgever. Jij hebt personeel in dienst en doet de personeelsadministratie zelf. Eigenlijk heb je geen zin én geen tijd om je hier mee bezig te houden. Het is immers jouw corebusiness niet. Maar jij weet wel dat het voeren van een goede personeelsadministratie belangrijk is. Waarom dan niet uitbesteden? Je kunt daarvoor bij mij terecht, omdat ik je graag hierin ontzorg.

Allereerst het volgende. HR-administratie is voor mij hetzelfde als personeelsadministratie. Tegenwoordig wordt HR-administratie vaker gebruikt dan personeelsadministratie. Alle grote bedrijven hebben dan tegenwoordig ook een HR-afdeling. Persoonlijk gebruik ik de afkorting HR liever niet.

HR is namelijk de afkorting van Human Resources, vertaald naar het Nederlands: Menselijke Hulpbronnen. Voor mij persoonlijk klinkt dit te afstandelijk. Een medewerker is voor mij een mens van vlees en bloed en geen (hulp)middel. Dat is dan ook de reden dat ik het zelf liever over personeelsadministratie heb.

Jij en jouw medewerkers moeten met elkaar samenwerken. Jij hebt jouw personeel nodig om jouw bedrijf te laten groeien. Jouw personeel wil niet alleen salaris en overige arbeidsvoorwaarden, maar ook een werkgever die zijn zaakjes goed op orde heeft. Dat weet jij ook en dat vind jij ook belangrijk. Anders was je met lezen niet tot deze alinea gekomen, toch?  

Door jouw personeelsadministratie goed op orde te hebben, voorkom je problemen met jouw personeel.  Alles wordt immers administratief goed vastgelegd en verwerkt. Hierdoor krijg je tevreden werknemers en heb je een grotere kans dat ze bij jou in dienst blijven. Ook andere instanties eisen een juiste en volledige personeelsadministratie.

Personeelsadministratie is een onderdeel wat je verplicht moet bijhouden en wat (enige) vakkennis vergt.

Wat valt er bijvoorbeeld onder? Bijvoorbeeld controleren declaraties, personeelsdossiers bijhouden, opstellen correspondentie over personeelszaken en (arbeids-)overeenkomsten,  bewaken van allerlei regels uit de CAO of wet- en regelgeving, bijhouden van opleidingen, verlof -en verzuimadministratie en tijdregistratie.  Of de administratie van nieuwe medewerkers en sollicitanten.  Kortom, administratief alles wat met jouw personeel of toekomstig personeel te maken heeft.

Jij kunt hier veel tijd mee kwijt zijn. Tijd die je dus ook ergens anders aan kunt besteden. Ik kan je hierbij ondersteunen en doe dat ook graag.  Ik doe dat in overleg met jou.

Bij grotere bedrijven hebben ze hier een aparte afdeling voor met mensen die kennis van personeelsadministratie hebben. Waarom schakel jij dan geen deskundige in die jou hierin kan ontlasten? Jouw (externe) afdeling Personeelsadministratie?